Kronika

Dwudziesta Jesienna Szkoła
„Problemy Dydaktyki Fizyki” BOROWICE 2011.



W dniach od ósmego do dwunastego listopada, w Borowicach koło Karpacza odbywały się obrady jubileuszowej, dwudziestej już Szkoły, poświęconej nauczaniu fizyki na wszystkich poziomach edukacji. Uczestnicy to głównie czynni nauczyciele, pracownicy komisji egzaminacyjnych a także akademicy zajmujący się nowymi metodami nauczania.
W programie znalazło się sporo wykładów i prezentacji szkolnych eksperymentów, oto ich niepełna lista:

  • Staszek Jakubowicz „Dawniej, dziś – jutro?”

  • Ludwik Lehman „Kosmologia dla nauczycieli”

  • Mieczysław Łais „Bilet do stacji Nieznane”

  • Wojciech Małecki „Przegrać, wygrać czy uczyć z Google`em?”

  • Ryszard Nych „Jakiej astronomii będziemy uczyć od 2012 roku – czy to ostatnie 3 minuty astronomii w polskiej szkole?”

  • Grzegorz Sęk „Czy w szkole jest potrzebne obserwatorium astronomiczne?”

  • Witold Polesiuk „Kamerka internetowa jako pomoc dydaktyczna”

  • Andrzej Rolewicz „A Short Solution of Witek Polesiuk`s Problem”

  • Krzysztof Gębura “Słoń kontra sekwoja okiem fizyka, czyli o nauczaniu Przyrody w liceum”

  • Ryszard Nych „Doświadczenia w nowej podstawie programowej – przełom czy pozory?”

  • Wiesłąwa Idziak „Noblista w wielu odsłonach”

  • Ewa Chałupska „Konkurs Zilingera i konkurs Z energetyką w przyszłość”

  • Małgorzata Masłowska „Doświadczenia z mojej walizki”

  • Agnieszka Drzazgowska „Multibook – elektroniczny podręcznik dla nauczycieli”

  • Mirosław Brozis „Słupska Szkoła Młodych Fizyków”

  • Monika Jurek „Projekty unijne rozwijające uzdolnienia i zainteresowania”

  • Tomasz Greczyło „Szlifowanie diamentów”

  • Antoni Haraburda „Jak praca mistrzów inspiruje”

  • Apolinary Zieliński „Od statystyki do fizyki”

  • Sebastian Winsztal „Pomiar prędkości dźwięku w gazie z wykorzystaniem Tuby Rubensa”

  • Wojciech Małecki „Co z ta reformą?”

  • Regina Zawisza-Winiarczyk „Protokół rozbieżności postaw”

  • Ewa Kurek „Książka Jerzego Przystawy Odkryj smak fizyki”

  • Stanisław Plebański „Konstruktywizm w nauczaniu fizyki – szukanie porządku w chaosie”

  • Witek Polesiuk „Zjawiska optyczne w atmosferze ziemskiej”

  • Danuta Latos „Always look at the bright side of life”.

Jeżeli do tego dodamy dwa wieczorne pokazy w wykonaniu Wojciecha Dindorfa, warsztaty prowadzone przez Agnieszkę Drzazgowską, Ludwika Lehmana, obserwacje Słońca i Jowisza zorganizowane przez Grzegorza Wojewodę, a także dyskusje panelowe moderowane przez Staszka Jakubowicza i Wojciecha Małeckiego, otrzymamy obraz pracowitych dni, które w efekcie przełożą się na innowacyjność i kreatywność nauczycieli. W sali obrad wystawiłem też trzy plakaty, dwa poświęcone obserwacjom Słońca i jeden prezentujący zaćmienia Księżyca, wszystkie one zawierały materiały obserwacyjne uzyskane bądź opracowane przez uczniów MOA. Ponieważ w trakcie Szkoły wypadło Święto Niepodległości, tego dnia zorganizowano Sesję Terenową w postaci pieszych wycieczek – jednej do kultowego schroniska Samotnia pod Śnieżką i drugiej na Przełęcz Karkonoską. Uczestnikom obu wycieczek sprzyjała wspaniała słoneczna pogoda, a jesienne Sudety śmiało można nazwać Cudetami – tak kolorowa przyroda nieczęsto da się podziwiać.


Strona WWW:  K. Kołodziej
Tekst: Grzegorz Sęk
Zdjęcia: Danuta Latos, Grzegorz Sęk
www.borowice.cnta.pl



Znajdujesz się na stronach Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego w Niepołomicach